كدام روغن هاي گياهي سالم هستند؟

همه بايد در مورد روغن هاي گياهي خوراكي بدونن تا متوجه باشن چه روغني رو مي خرن و چه روغني رو مي خورن. هم روغن هاي سالم رو بايد شناخت و هم روغن هاي ناسالم و شيميايي رو. من تو اين وبلاگ دقيقا همين كار رو انجام مي دهم

كدام روغن هاي گياهي سالم هستند؟

۹ بازديد

حال كه مولفه هاي يك روغن سالم و غيرمضر براي انسان مطرح شد ديگر خودتان هم مي توانيد از ميان روغن ها سالم ترين را پيدا كنيد. با اين حال براي بهتر جا افتادن موضوع روغن هاي گياهي سالم را به شما معرفي مي كنيم. البته نه همه روغن هاي سالم را، بلكه برخي از معروف ترين هاي آن را.


- روغن زيتون

احتمالا پيش بيني مي كرديد كه روغن زيتون گزينه اول سالم ترين روغن ها باشد. در ميان مولفه هايي كه در بالا ذكر شد، روغن زيتون هيچ يك از آنها را ندارد. يعني روغن زيتون هم يك روغن طبيعي است. چون از دانه هاي طبيعي زيتون توليد مي شود. هم غيرتراريخته است چون بذر زيتون كه در حال حاضر مورد استفاده است و از آن روغن گيري مي شود دستكاري نشده است. روغن زيتون يك روغن خالص و بدون پالم است و در آن هيچ تركيب ديگري از روغن ها وجود ندارد.

تنها گزينه ناسالمي كه مي تواند در مورد روغن زيتون وجود داشته باشد مورد شيميايي است. روغن زيتون سه نوع فرابكر، بكر و تصفيه شده (بي بو) را دارد. روغن زيتون فرابكر و روغن زيتون بكر هر دو به روش طبيعي و بدون استفاده از تركيب هاي شيميايي توليد مي شوند. از اين روي بو و طعم زيتون در آن مشهود است. اما روغن زيتون تصفيه شده كه به آن روغن زيتون بدون بو هم گفته مي شود به كمك روش هاي صنعتي و با استفاده از تركيب هاي شيميايي استخراج مي شود تا بو و طعم زيتون از روغن گرفته شود.

روغن زيتون تصفيه شده يكي از شرايط روغن سالم را ندارد چون در آن تركيبات شيميايي استفاده مي شود و اصلا اين تركيبات است كه بو و طعم روغن را از بين مي برد. متاسفانه اين تركيب شيميايي در كنار بو، بخشي از خواص روغن زيتون را هم از بين مي برد كه اين خيلي بد است. اما در مورد روغن فرابكر و بكر اينطور نيست. چون اين دو روغن با روشي كاملا طبيعي و بدون استفاده از تركيبات شيميايي و يا روش هاي صنعتي خاص استخراج و توليد مي شوند و روغن حاصل هم كاملا طبيعي و سالم است.

به غير اين موارد روغن زيتون خواص و فوايد فوق العاده اي دارد كه هم در علم پزشكي و هم در روايات به مصرف آن توصيه شده است. بسياري از خواص زيتون در روغن زيتون هم وجود دارد و از اين جهت به مصرف آن توصيه شده است.

 

- روغن كنجد

كنجد هم همچون زيتون داراي خواص بسيار زيادي است كه اين خواص در روغن آن هم وجود دارد. در عين حال روش تهيه روغن كنجد هم تا حدودي شبيه به روغن زيتون است و در روغن كنجد هم دو نوع نوع بكر و تصفيه شده داريم. روغن كنجد بكر همان روغني است كه به روش طبيعي و بدون بكارگيري مواد شيميايي توليد و استخراج مي شود. اما روغن كنجد تصفيه شده روغني است كه با استفاده از روش هاي شيميايي و صنعتي توليد مي شد و هدف از بكارگيري اين روش ها از بين بردن طعم و بوي طبيعي كنجد از روغن آن است.

در اين مورد هم كاملا مشخص است كه روغن كنجد تصفيه شده يا همان روغن كنجد بي بو به دليل روش توليد آن شرايط يك روغن كاملا سالم و طبيعي را ندارد. اما روغن كنجد بو دار يا همان روغن كنجد بكر يك روغن كاملا طبيعي و سالم است كه به روش طبيعي توليد مي شود.

البته بايد توجه داشت كه وقتي مي گوييم روغن زيتون تصفيه شده يا روغن كنجد بي بو شرايط يك روغن سالم را ندارد به اين معني نيست كه اين روغن به كلي مضر است و اصلا نبايد از آن استفاده كرد. بلكه منظور اين است كه اين روغن تمام شرايط يك روغن سالم را ندارد. اما همچنان برخي از خواص زيتون و كنجد را دارد. با تمام اين اوصاف هرچه كه باشد از روغن هاي غيرطبيعي و دست ساز بهتر است. اما ترجيه بر اين است كه نوع بكر آن مصرف شود.

 

- روغن ارده كنجد

روغن ارده در حقيقت يكي از محصولات دانه هاي كنجد است. يعني تا حدودي شبيه به روغن كنجد است اما در توليد كمي تفاوت دارد. تفاوت روغن ارده در اين است كه ابتدا دانه هاي كنجد تفت داده مي شوند و پس از آن آسياب مي شوند. طي اين فرآيند ماده اي خميري و كرم رنگ به نام ارده بدست مي آيد. حالا از اين ماده خميري روغن گيري انجام مي شود كه به روغن حاصل از آن روغن ارده گفته مي شود.

روغن ارده بر خلاف روغن هاي قبلي دسته بندي هاي بكر و تصفيه شده ندارد. يعني همه روغن هاي ارده به روش بكر توليد مي شوند و نوع تصفيه شده در آن وجود ندارد. بنابراين مي توان گفت كه روغن ارده يك روغن كاملا طبيعي و سالم است كه تمام مولفه هاي يك روغن سالم را دارد.
مشاهده كرديد كه روغن هاي سالم و غيرمضر براي انسان چه ويژگي هايي دارد. بنابراين از اين پس ديگر براي انتخاب يك روغن سالم و سلامت مشكلي نداريد و به راحتي مي توانيد از ميان روغن ها سالم ترين روغن را انتخاب كنيد. همچنين در مورد روغن هاي طبيعي زيتون، كنجد و ارده هم اطلاعاتي كسب كرديد.

 

دوستان اين مطلب رو هم از سايت روغن داتام برداشتم. خيلي مزاحم دوستان داتامي شدم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.